Voordat je een bedrijf aan huis begint, is het belangrijk om eerst goed onderzoek te doen. Niet alleen naar wat voor soort onderneming je gaat starten, maar ook naar welke rechtsvorm je hierbij kiest, welke kosten je gaat maken, wat voor soort ruimte je het best kunt gebruiken, waar je belastingtechnisch rekening mee moet houden en wet- en regelgeving zoals het inschrijven bij de Kamer van Koophandel en de aanvraag van een vergunning en verzekeringen.
In dit blog zullen we al deze onderwerpen doorlopen en toelichten, zodat jij precies weet hoe je succesvol een eigen bedrijf aan huis kunt starten.
Een bedrijf aan huis beginnen in 7 simpele stappen
1. Vergunning nodig
Of je een vergunning nodig hebt voor jouw bedrijf aan huis hangt af van welk beroep je wilt gaan uitoefenen. Voor vrije beroepen heb je namelijk geen vergunning nodig. Vrije beroepen zijn bijvoorbeeld psycholoog, accountant, huisarts of advocaat.
Wil je een ander type bedrijf aan huis beginnen, zoals bijvoorbeeld een kapperszaak, kinderopvang of horecaonderneming, dan heb je wel een vergunning nodig. Dit komt doordat dit soort bedrijven (eerder) overlast veroorzaken.
Wanneer je een bedrijf wilt beginnen dat niet valt onder de categorie ‘vrije beroepen’ is het belangrijk om het bestemmingsplan van jouw gemeente te controleren en je bedrijf ook bij jouw gemeente aan te melden.
2. Huurcontract of hypotheekovereenkomst
Volgens de wet mag je bij zowel een huurwoning als een hypotheek woning een bedrijf aan huis beginnen. Wel is het verstandig om eerst te controleren of het ook mag volgens jouw huur- of hypotheekovereenkomst.
In sommige gevallen kan het zo zijn dat er in deze overeenkomst staat dat je niet zomaar of zelfs helemaal geen eigen bedrijf aan huis mag starten. Het is dus altijd goed om eerst even te checken welke regels er gelden binnen jouw woonovereenkomst en dit eventueel te bespreken met de verhuurder of hypotheek eigenaar.
3. Inschrijven bij de KvK
Wanneer je een duidelijk beeld hebt van wat voor soort onderneming je wilt starten, is het tijd om je in te schrijven bij de KvK. Dit is, vanaf een omzet van meer dan € 1.800, verplicht voor elke ondernemer in Nederland.
Bij de inschrijving moet je ook de gewenste rechtsvorm van je bedrijf opgeven. Welke rechtsvorm je het beste kan gebruiken hangt af van verschillende factoren zoals bijvoorbeeld aansprakelijkheid, belastingen en administratieve verplichtingen. De meeste beginnende ondernemers in Nederland schrijven zich in als eenmanszaak.
4. Belastingdienst
Wanneer je een bedrijf aan huis begint, is het belangrijk om je te verdiepen in de belastingtechnische zaken. Zo kun je bijvoorbeeld profiteren van kostenaftrek.
- Kostenaftrek op ruimte: voor je eigen bedrijf aan huis kan je gebruikmaken van een zelfstandige ruimte. Dit is een ruimte met een eigen opgang, sanitair en een eigen energievoorziening, zoals bijvoorbeeld een kantoorunit.
Wanneer je zo’n ruimte gebruikt voor jouw bedrijf aan huis is er een grote kans dat je in aanmerking komt voor kostenaftrek bij de belastingdienst. Op de website van de belastingdienst kun je gebruikmaken van deze tool om te kijken of jij in aanmerking komt voor deze kostenaftrek.
Maak je geen gebruik van een zelfstandige ruimte, zoals een zolder of de logeerkamer, dan kan je deze ruimte niet gebruiken als kostenaftrek voor de belasting.
- Overige kostenaftrek: alle kosten die direct in verband staan met jouw onderneming, zoals bijvoorbeeld een laptop, telefoon of zakelijke internet- en energiekosten, zijn aftrekbaar.
5. Boekhouding en financiële planning
Boekhouden en financieel plannen is een belangrijk onderdeel van elke nieuwe en bestaande onderneming. Ben jij van plan een bedrijf aan huis te starten, dan is het belangrijk om jouw boekhouding en financiële planning vanaf de start goed op orde te hebben.
Boekhouden
Een goede boekhouding zorgt ervoor dat je de inkomsten en uitgaven van jouw bedrijf duidelijk in kaart hebt, belastingen snel en efficiënt kan berekenen en inzicht heb in hoe je optimaal gebruik kan maken van mogelijke aftrekposten.
Door je financiën vanaf de eerste dag al goed te organiseren, voorkom je toekomstige problemen en optimaliseer je de groeikansen van je bedrijf. Daarnaast is het bijhouden en bewaren van deze financiële administratie ook verplicht volgens de bewaarplicht.
Financieel plannen
Financieel plannen gaat meer op de strategie van het beheren en toewijzen van financiële middelen om je bedrijfsdoelen te bereiken. Het omvat het opstellen van een budget, het bepalen van je inkomsten- en uitgaven, en het herkennen van mogelijke financiële uitdagingen en kansen op zowel korte als lange termijn.
6. Verzekeringen
Als je van plan bent een eigen bedrijf aan huis te starten is het goed om je te verdiepen in de verzekeringsopties. Als ondernemer ben je namelijk zelf verantwoordelijk voor schades, diefstal of voor het gebrek aan inkomen tijdens een kort- of langdurende ziekte.
In zulke gevallen is het fijn om goed gedekt te zijn om grote (financiële) risico’s te voorkomen. Check dus goed welke verzekeringen je nodig hebt voor jouw onderneming.
7. Zorg dat je woning een woning blijft
Een bedrijf aan huis brengt de nodige regels met zich mee. Een van deze regels is dat je niet je hele huis in een werkplek mag veranderen. Je huis moet een woning blijven. Je mag maximaal 33% van je woning gebruiken voor jouw bedrijf aan huis.
Hierbij is het ook belangrijk dat je een duidelijke scheiding maakt tussen werk en privé zodat jouw huis niet het woonkarakter verliest. Dit is niet alleen verplicht, maar ook erg fijn voor jezelf om een gezond werk/privébalans te behouden.